Urząd Miasta Parczew poinformował o powrocie pociągów pasażerskich już w październiku tego roku. Jednak Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego, w imieniu organizatora kolejowych przewozów regionalnych, potwierdza jedynie, że trwają wstępne przygotowania do uruchomienia takich połączeń.
Na stronach samorządu Parczewa zakomunikowano, że z dniem 7 października do miasta znów zaczną dojeżdżać pociągi osobowe. Reaktywacja takich połączeń miałaby nastąpić po 13 latach przerwy. Jak podano, w ciągu doby do Parczewa miałyby dojeżdżać 3 pary pociągów. Opublikowano nawet rozkład jazdy, a władze już zachęcają do korzystania z tej formy komunikacji zbiorowej. Ponadto podziękowały kilku instytucjom za powrót pociągów (Zobacz więcej).
Jednak uruchomienie pociągów do Parczewa nie wydaje się być takie pewne. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Beata Górka, rzecznik prasowy w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubelskiego, ostateczne decyzje w sprawie uruchomienia tych pociągów jeszcze nie zapadły.
– Organizator przewozów kolejowych potwierdza jedynie, że aktualnie prowadzi wstępne czynności zmierzające do zbadania możliwości wcześniejszego (niż planowano na etapie konstrukcji umowy ramowej z operatorem kolejowym tj. Przewozami Regionalnymi sp. z o.o. na lata 2014-2016), stopniowego rozszerzenia oferty przewozowej na linii kolejowej nr 30 na odcinku Lubartów – Parczew – wyjaśnia Beata Górka. – Prowadzone czynności mają na celu ustalenie, czy zarządca infrastruktury kolejowej tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz operator dysponują możliwościami technicznymi i organizacyjnymi niezbędnymi do reaktywacji przewozów na wspomnianym odcinku od października 2013 r. Jednocześnie trwają prace nad koncepcją włączenia kolejowej obsługi odcinka Lubartów – Parczew w obecny rozkład jazdy pociągów oraz założenia rozkładu jazdy edycji 2013/2014 – dodaje.
Jak wyjaśnia rzecznik prasowy, uruchomienie pociągów pasażerskich na odcinku Lubartów – Parczew zależy głównie od możliwości finansowych samorządu wojewódzkiego oraz od sytuacji taborowej przewoźnika. W tym celu monitorowane są przychody i koszty operatora oraz sytuacja taborowa Lubelskiego Zakładu Przewozów Regionalnych, którą ma poprawić realizacja umowy na dostawę trzech spalinowych zespołów trakcyjnych. Dotychczas dostarczono jeden pojazd, zaś ostatni z zamówionych szynobusów ma dotrzeć do końca września tego roku.
Sprawa uruchomienie nowych połączeń w obowiązującym rozkładzie być może wyjaśni się już w sierpniu. – Przewiduje się, że w odniesieniu do ewentualnych zmian w okresie październik – grudzień 2013 r., wiedza ta będzie dostępna w II połowie sierpnia 2013 r. W przypadku okresu od 1 stycznia 2014 r. planuje się, że doprecyzowanie oferty nastąpi po zakończeniu negocjacji z operatorem warunków i zakresu Umowy o świadczenie usług publicznych w zakresie wykonywania kolejowych przewozów osób organizowanych przez Województwo Lubelskie w 2014 r., tj. prawdopodobnie do II połowy listopada 2013 r. – kończy rozmówczyni „Rynku Kolejowego”.